Wednesday, October 01, 2008

Selamat Hari Raya dari perantauan

Salam lagi.

Sebenarnya aku dah lama tulis benda ni, tapi baru sekarang sempat nak update. Aku tak beraya di Malaysia buat tahun kedua berturut2. Beraya di Sheffield ni pun sebenarnya dah nak sama macam beraya di Malaysia, cuma sejuk sikit. Komuniti Melayu di Sheffield ni adalah antara yang terbesar di UK. Kalau dicampur dengan komuniti Muslim bukan Melayu, bertambah-tambahlah besarnya.

Masa nilah yang paling seronok untuk membanding bagaimana masyarakat Muslim yang lain menyambut hari lebaran. Hari sebelum hari raya, tiba2 semua kedai gunting rambut dibuka sampai lewat malam. Selalunya pukul 5 dah tutup. Sepanjang Staniforth Road di Darnal orang ramai berlegar2 di luar kedai menunggu giliran. Kebanyakkannya komuniti Pakistan, tetapi terdapat juga komuniti Bangladesh dan Sri Lanka yang sama2 menumpang diskaun hari raya.

Satu benda yang mereka kerap perkatakan mengenai orang2 Melayu ialah kekuatan kita dalam hidup bermasyarakat. Pada dasarnya, aku pun nampak benda yang sama dalam masyarakat mereka. Tetapi aku sengaja biarkan kerana aku nak tahu apa yang mereka ingin perkatakan.

Secara ringkasnya, perbualan itu berkisar dari hal kenduri, program suai kenal dan ikatan ihram di kalangan masyarakat Melayu di Sheffield, sampailah kepada isu biasiswa. Mereka kagum dengan kemampuan kerajaan Malaysia menaja beribu-ribu rakyat Malaysia untuk belajar di UK. Di negara mereka, jangan harap (ini kata mereka sendiri). Mereka tumpang bangga kerana Malaysia, sebuah negara Islam, melihat kemajuan dari pembangunan ilmu di kalangan rakyatnya sebagai satu aset. Aku setuju.

Cuma di mata aku, aku nampak kadang-kala kerajaan kita terlalu memanjakan orang2 Melayu. Aku tidak mempersoalkan mengenai kelayakan. Tetapi aku lebih suka sekiranya kerajaan lebih terbuka dalam penganugerahan tajaan tersebut. Aku tak mahu ada orang yang ditaja semata2 kerana dia "anak seseorang" atau kerana dia "kenal dengan menteri itu dan ini".

Aku bangga dengan apa yang Malaysia anugerahkan kepada rakyatnya. Tapi bak kata pepatah, diberi betis, nak paha. Ah, peduli apa. Aku nak semua satu badan terus! Kita boleh maju terus ke depan, kenapa nak sorok2 paha pulak?

Selamat Hari Raya!

No comments: