Friday, October 24, 2008

Melayu dengan Teknologi

Beberapa tahun dulu aku terbaca sepotong ayat dalam buku Transitlounge yang amat menarik minat aku. Secara ringkasnya ia berbunyi begini:

"Manusia akan menggunakan teknologi untuk dua perkara: seks dan perang."

Aku dah tak ingat siapa tulis dalam buku tu, kerana ia merupakan koleksi pelbagai penulis, pemikir serta cendekiawan dalam bidang teknologi yang menggambarkan masa depan. Cuba renungkan sejenak apa maksud potongan ayat di atas. Betul atau tidak?

Cuba teka benda pertama yang dicari menggunakan enjin carian di internet? Apakah agaknya salah satu hasil utama teknologi robotik? Fikirkan apakah benda yang akan divideokan oleh pengguna telefon bimbit pertama dengan kemampuan video?

Teknologi banyak kebaikannya. Tetapi manusia berkemampuan memutar belit kebaikan teknologi itu bagi melampiaskan nafsunya, baik satu cara mahupun yang lain. Telefon bimbit pada awalnya membebaskan kita dari tersangkut di talian tanah. Tak perlu lagi bersorok2 menggunakan telefon rumah untuk menghubungi awek masing2. Tak perlu lagi beratur di pondok telefon awam yang sememangnya tak ada privasi. Mulalah era bergayut tanpa tali di dalam bilik, berseorangan, berguling2 atas katil, menutur dan mendengar kata2 manis dari yang tercinta.

Kemudian datang pula zaman SMS. Kalau bergayut di telefon bimbit mungkin terlalu mahal bagi sesetengah orang, SMS adalah cara alternatif menghubungi yang tersayang. Tapi SMS ni lagi dahsyat implikasinya. SMS di Malaysia meminjam sayap surat layang yang pada awalnya hanya merangkumi surat berantai. Tapi kemudiannya berubah membawa skandal2 terkini, cerita2 panas dan fitnah atau hasutan yang terhebat.

Seterusnya, telefon bimbit ini dilengkapi pula dengan kamera statik dan kamera video. Wah, bertambah seronok kita menggunakannya. Tapi penyalahgunaannya pun mudah juga. Habis semua adegan2 bilik tidur dirakamnya. Ada yang menjadi pelakon, ada yang rakam sorok2, dan tak kurang juga yang jadi pengarah filem porno Melayu terunggul! Tak cukup simpan sendiri, diforwardkan pula kepada kawan2, dan akhirnya hinggap di blog2 Melayu Boleh dan yang sewaktu dengannya.

Aku tak tahu macamana diorang akan salah gunakan 3G, skrin sesentuh, MP3 player atau kemampuan2 terbaru yang dimuatkan dalam telefon bimbit masa kini. Tang getaran telefon tu, jangan ceritalah. Tak terbayang aku macamana orang nak salah gunakan getaran telefon tu...

No comments: