Tuesday, September 23, 2008

Persepsi terhadap pendidikan di Malaysia vs di UK

Soalan yang paling popular dikemukakan oleh lepasan SPM/STPM ialah apa beza belajar di luar negara (yang kerap disoal pada aku ialah di UK) dengan belajar di Malaysia. Seterusnya disusuli dengan kenapa orang kata belajar di UK tak sama dengan belajar di Malaysia.

Okay, mula2 sekali, MEMANG tak sama.

Sebenarnya tak banyak beza antara pendidikan di peringkat atasan (kolej atau universiti) di Malaysia dengan di UK. Subjeknya sama, pengisian dan bahannya juga kerapkali sama. Malah ada kursus yang meminjam terus dari kurikulum sekolah2 di UK (aku merujuk kepada semua IPT tempatan, bukan IPTA sahaja). Jadi apa beza sebenar antaranya?

Fasiliti? Senang cerita, ada fasiliti universiti Malaysia jauh melangkaui fasiliti di universiti2 UK.

Sumber? Duit mungkin kekangan utama, tetapi universiti2 di Malaysia juga telah mula melanggan penerbitan online.

Perbezaan paling ketara yang aku dapati antara belajar di IPT tempatan dengan belajar di UK adalah atitud terhadap pengetahuan di kalangan pelajar. Mari berkongsi satu kisah benar:

Sewaktu aku di UTM, aku ada menceburkan diri dalam research2 terbaru. Cuma sekadar membantu profesor dan pakar2 di fakulti aku menghasilkan kajian terbaru. Bidang aku dalam Pengajian Senibina belum ada lagi di fakulti tu, jadi aku kenalah menceburkan diri dalam bidang yang lain buat sementara waktu. Oleh kerana kepakaran tak sama, aku cuma meminjamkan kebolehan aku mengendalikan komputer serta software2 yang ada.

Tapi aku ada sumber lain yang boleh membantu research tersebut. Pelajar2ku.

Jadi aku pun mulalah mewar2kan research2 terbaru ni, dengan anggapan dapat menarik minat mereka untuk memajukan lagi pengetahuan sejagat melalui penglibatan mereka. Seperti yang kita sedia maklum, di usia muda ni, kita lebih aktif dan cenderung terhadap benda2 baru. Aku mahu mereka excited terhadap research, supaya tenaga ni boleh digembeling oleh profesor dan pakar2 sefakulti denganku. Aku mahu mereka melibatkan diri dalam research2 ini.

Tapi soalah pertama yang dikemukakan oleh pelajar2 aku ialah:

"Research ni ada masuk dalam exam tak?"

Secara sopan dan ilmiah aku halau budak tu dari hidup aku. Soalan itu mudah. Jawapannya pun mudah. Tapi aku risaukan implikasi soalan itu. Adakah pelajar2 di Malaysia hanya mahu belajar jika topik tersebut akan keluar di dalam peperiksaan? Tidakkah ini menggambarkan betapa pelajar Malaysia amat berorientasikan peperiksaan semata2?

Berbeza dengan ketika aku mengaji di UK ini. Ketika aku di UCL (London) dulu, emel aku penuh dengan soalan bertubi2 dari pelajar2 undergrad yang amat tagihkan pengetahuan baru. Kadang2 aku rasa malu kerana aku belum sempat membuat penemuan baru dari pertemuan di minggu sebelumnya. Ini budak2 hingusan yang bercakaran mahu secebis ilmu yang tak seberapa dariku agar diorang dapat memajukan diri sendiri, dan seterusnya bersaing selepas menamatkan pengajian kelak.

Mereka ada persepsi yang amat berbeza terhadap pendidikan di Malaysia. Di Malaysia, segulung ijazah adalah tiket untuk makan gaji minima RM2000, dengan jaminan gaji minima sekurang2nya RM4000 dalam tempoh 10 tahun. Adakah ibu bapa di Malaysia bertanggungjawab menyemai idea yang terpesong ini?

Ijazah bukan segala2nya. Ia hanya tiket masuk ke stadium dengan jaminan ada tempat duduk. Ia tak bermakna kita akan dapat duduk grandstand. Ada juga orang tanpa tiket dapat duduk di grandstand, malah duduk di tempat VIP lagi.

Aku rasa kita ada persepsi yang salah terhadap sekeping ijazah. Ia bukan tiket untuk senang makan gaji!

No comments: