Wednesday, August 16, 2006

Sharifah Amani dengan Bahasa Melayunya

Sekali lagi dunia yang aku kerapkali labelkan sebagai dunia gosip murahan digemparkan dengan ucapan yang dianggap ofensif, kali ini oleh pelakon muda berbakat Sharifah Amani. Macam-macam blog aku baca mengutuk Amani macam tak ada penghujung. Paling kelakar sekali ialah bila masing-masing cuba membuat tafsiran songsang berasaskan Bahasa Inggeris masing-masing yang cukup-cukup makan lepas SPM.

Itupun kalau dah lepas SPM!

Apa yang diucap oleh Amani sampai begitu kontroversi sekali? Tersebutlah kisah dia telah menuturkan kata-kata bisa "I sound like stupid if I speak in Malay". Nah, bertubi-tubi akhbar harian dan tabloid menembak mati (bukan secara literal!) Amani sampai dirujuk kepada Datuk Rais Yatim.

Maka murkalah Datuk Rais Yatim. Tetapi, kalau kita baca betul-betul di dalam akhbar, Datuk Rais Yatim tak adalah begitu berang menegaskan mengenai perkara ini, tetapi lebih bersifat nasihat. Namun bila disadur dengan rempah dan rencah jurnalisme picisan, maka bau hangit pun terasa! Apabila satu dua akhbar utama buka cerita dengan nada yang sama, maka semua blog-blog malaysia bergelimpanganlah dengan penulisan-penulisan yang mengecam Amani.

Tapi kita tak sedar, sebenarnya mesej yang cuba disampaikan oleh Amani bukan soal merendahkan BM, tapi menonjolkan kelemahan dirinya sendiri. Dia tak pandai berbahasa malaysia. Dia nak guna english. Jadi apalah masalahnya? Besar sangat ke isu ni? Kenapa isu penyataan berunsur racist oleh Datuk Nazri Aziz tak ada pulak sesiapa nak komen?

Dan mengenai komennya yang terakhir mengenai mencemar budaya, kita paham ke maksud dia yang sebenar? Dia menempelak FINAS! Bukannya budaya! Tak faham? Nak kena terangkan lebih lanjutkah?

Kalau aku perlu terangkan lebih lanjut, pendek kata, maka kitalah yang perlu belajar balik apa maksud dia. Komen terakhir Amani mempunyai konteksnya tersendiri. Fahami betul-betul konteks komen tersebut dan apa hubungkaitnya dengan FINAS. Seperti yang aku katakan sebelum ini, kalau tak faham, belajar lagi.

Jangan hanya baca apa yang tertulis, tapi fahami juga apa yang tak tertulis!

No comments: